تصویر ثابت

تصویر ثابت

کلیپ مستند فیلم

پیشنهاد ویژه

آمار دقیق تورم در طی 100 سال اخیر/نقدینگی و پایه پولی دولت سیزدهم/آمار بانک مرکزی+سند

  • ۵۹۸
آمار دقیق تورم در طی 100 سال اخیر/نقدینگی و پایه پولی دولت سیزدهم/آمار بانک مرکزی+سند

از دیرباز دعواها و جدل هایی بر سر آمار و ارقام و نمودارهای تورم، نقدینگی، پایه پولی و غیره وجود داشته است. همیشه به شخصه دنبال آمار دقیق و صحیح بودم و هیچگاه به انواع کانال های تلگرامی هیچ اطمینانی نداشتم.

به دلیل اینکه تلگرام بصورت رسمی فعالیت ندارد هر کسی در ایران و خارج ایران، کانال فارسی مخاطب پسند درست کرده است و برخی اوقات به دلیل سواد کم و یا اشتیاق زیاد به جذب مخاطب، خبرهای دروغ و چندپهلو منتشر می کنند. >> در تلگرام هر چقدر شایعه درست کنن و یا دروغ گفته شود، کسی پیگیر حقیقی و حقوقی آنها نیست، برای همین کانالهای تلگرام بی سروته است و متاسفانه مردم متن یا کلیپ یا تصویری در تلگرام می بینند، فکر می کنند که مستند و درست است.

در این میان با کمک علم آمار و احتمال و استفاده از بازه های متفاوت زمانی و نمودارهای خاص می توانند یک شاخص اقتصادی را کم یا بیشتر از واقعیت جلوه دهند.

بر این اساس در این مطلب با کمک آمارها و نمودارهای مطقن بانک مرکزی و لینک های آن که مربوط به بانک مرکزی است، خواستیم غبار از این توهمات آماری برداریم.

برتربین.کام

علی باقری

نرخ تورم و شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی

شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی (CPI) معیار سنجش تغییرات قیمت کالاها و خدماتی است که توسط خانوارهای شهرنشین ایرانی به مصرف می رسد. این شاخص به عنوان وسیله‌ای برای اندازه‌گیری سطح عمومی قیمت‌ کالاها و خدمات مورد مصرف خانوارها، یکی از بهترین معیارهای سنجش تغییر قدرت خرید پول داخل کشور، به شمار می رود. نرخ تورم منتهی به هر ماه از محاسبه درصد تغییر متوسط شاخص CPI در دوازده ماه منتهی به ماه مورد نظر نسبت به دوره مشابه قبل به دست می‌آید. بدیهی است چنانچه ماه مورد نظر اسفندماه باشد، به آن نرخ تورم سال مورد نظر می‌گویند.

 

لینک منبع1 بانک مرکزی ایران:

سری زمانی شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی 100=1395 (از1315تاکنون) (cbi.ir)

لینک منبع2 بانک مرکزی ایران:

نرخ تورم و شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی (cbi.ir)

 

>> نکته1:

معمولا آمار بانک مرکزی در داخل سایت بانک مرکزی در برخی موارد مربوط به یک یا چند سال قبل است

>> نکته2:

لینک بانک مرکزی ایران   https://www.cbi.ir/

>> نکته3:

نرخ تورم سالیانه در تصویر بالا و لینکها مشخص است به طور میانگین تورم سالانه بعد از انقلاب تا سال 1396 >> 18 درصد بوده است که اگر تا پایان سال 1400 در نظر بگیریم>>> متوسط نرخ تورم 20 درصد بوده است.

>> نکته4:

باید در نظر داشت که بعد از انقلاب

+ 8سال جنگ تحمیلی بوده است

+ از ابتدا تاکنون تحریم اقتصادی و سیاسی و.. بوده است

+ فروش نفت را کاهش دادیم و جمعیت نیز افزایش یافته است

+ در ابتدای انقلاب حدود 35 میلیون نفر جمعیت بوده است و در انتهای سال 1400 به حدود 85 میلیون رسیده است.

+ در این سالها تمامی شاخص های پیشرفت چندین برابر رشد جمعیت، رشد داشته است از پل سازیها، جاده سازی، مدرسه، دانشگاه، نیروگاهها، کشتی سازی، قدرت و تجهیزات نظامی و...

+ دشمنی های فراوان و بیشمار جبهه عبری عربی غربی

+ و...

>>> با وجود این همه فشارها، افزایش تورم و متوسط تورم در طی این سالها بطور میانگین، 20 درصد بوده است

>> نکته5:

ما بطور کلی پایه های اقتصاد فعلی را قبول نداریم و به دنبال اقتصاد اسلامی هستیم و ان شاالله به مرور زمان با تغییر ساختارها به این سمت حرکت میکنیم.

>> نکته6:

تغییر ساختارهای پایه ای مالی، پولی به این راحتی و سرعت امکان پذیر نیست و باید هم دولتها به این سمت حرکت کنند و هم مردم >> مردم تا برایشان فرهنگ سازی نشود متاسفانه در برابر تغییر درست نیز مقاومت می کنند.

 

 

کاهش مستمر تورم از مهرماه تا اسفندماه 1400 در دولت سیزدهم (از عدد 45 به 40 درصد در پایان اسفند)

از شهریورماه 1400 به بعد نرخ تورم 12ماهه در مسیری نزولی قرار داشته و با 13.1 واحد درصد کاهش به 46.2 درصد در اسفندماه 1400 رسیده است، بر این اساس، آماری که رئیس‌جمهور درباره کاهش 13درصدی نرخ تورم بیان کردند کاملاً صحیح و مستند به آمار بانک مرکزی بوده است، در این بین کاهش چشمگیر نرخ تورم نقطه به نقطه در دولت سیزدهم نیز خبری نبود که به‌سادگی بتوان از کنار آن عبور کرد. نرخ تورم نقطه به نقطه نیز که در شهریور ماه 1400 در سطح 54.9 درصد قرار داشت، با 25.4 واحد درصد کاهش به 29.5 درصد در اسفند 1400 رسیده است. باید توجه داشت که نقش رشد پایه پولی در افزایش نرخ تورم طی سال‌های گذشته یک موضوع غیر قابل انکار قلمداد می‌شود، خوشبختانه روند رشد پایه پولی که در تیرماه 1400 به 42.6 درصد رسیده بود با 11.2 واحد درصد کاهش به 31.4 درصد در اسفندماه 1400 رسیده است که حاکی از جهتگیری صحیح بانک مرکزی و دولت سیزدهم در این زمینه می‌باشد.

لینک منبع بانک مرکزی ایران

نمودار شماره ۶- نرخ رشد نقدینگی و پایه پولی 

>>نکته1:

آمارهای بانک مرکزی که در سایت بانک مرکزی اعلام می شود معمولا مربوط به قبل است. آمارهای جدید تر نیز بصورت مستمر قرار میگیرد

 

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

غرب بدون روتوش

انتخابات

موضوع سوم

موضوع چهارم