تصویر ثابت

تصویر ثابت

کلیپ مستند فیلم

پیشنهاد ویژه

داستان برق و برجام و معاهده پاریس!؟

  • ۸۵۷
داستان برق و برجام و معاهده پاریس!؟

روحانی: مردم به ما اعتماد دارند چون برق‌شان قطع نمی‌شود! روحانی 99/06/23: علت اینکه مردم به ما اعتماد دارند این است که می‌بینند در شرایط تحریم در تابستان برق‌شان قطع نمی‌شود، وزارت نیرویی دارند که در طول 8 سال 20 هزار مگاوات برق جدیدی برای کشور تولید کرده و می‌کند. این سخنان و وعده‌های رئیس‌جمهور که همیشه عکس آن عملی می‌شود، در حالی مطرح شده است که هنوز وارد فصل تابستان و اوج گرما نشدیم و مردم شاهد خاموشی‌های گسترده و طولانی مدت در شبکه برق خانگی هستند!

از مهمترین منابع استفاده صلح آمیز از انرژی اتمی ، ساخت راکتورهای هسته‌ای جهت تولید برق است. در ایران نیز تنها نیروگاه هسته ای ایران، نیروگاه اتمی بوشهر است که حدود یک دهه پیش به بهره برداری رسید.

در حال حاضر از مجموع حدود 85 هزار مگاوات ظرفیت اسمی نصب شده تولید برق کشور، 1000 مگاوات ظرفیت تولید در نیروگاه هسته ای است و در حالی که ظرفیت عملی تولید برق در تمامی انواع نیروگاه‌ها از جمله نیروگاههای حرارتی، برق‌آبی، تجدیدپذیر و ... هر کدام به دلیلی کمتر از ظرفیت اسمی است، تنها در نیروگاه هسته ای ظرفیت عملی تولید برق برابر با ظرفیت اسمی است و به عبارتی، برق هسته ای یک برق پایدار برای تأمین نیاز شبکه برق است.

با وجود آنکه در ایران حدود یک درصد ظرفیت اسمی تولید برق کشور در بخش هسته ای است، در کشورهای مختلف جهان به میزان بسیار قابل توجهی از ظرفیت انرژی هسته ای برای تولید برق استفاده می کنند.

طبق گزارش های رسمی در سال 2014، فرانسه با داشتن سهم حدوداً 75 درصدی برق هسته‌ای از کل تولید برق خود در صدر کشورهای تولیدکننده برق هسته‌ای جهان قرار دارد. پس از آن به ترتیب بلژیک  (52 %)­، مجارستان(44%)، سوئیس و سوئد (38 %) هستند. آمریکا نیز حدود 20 درصد از تولید برق خود را به برق هسته‌ای اختصاص داده است.

همچنین اتحادیه بهره برداران هسته ای در گزارشی در سال 2014 اعلام کرد: "باوجود سابقه کوتاه استفاده از انرژی اتمی؛ از 1940 تاکنون؛ تعداد قابل توجهی از کشورهای جهان به این فناوری دست یافته و از مزایای آن بهره مند شده اند. به گونه ای که اکنون 11.5 درصد از برق جهان در راکتورهای اتمی 31 کشور تولید می شود.

در طی دولت های یازدهم و دوازدهم بارها مسئولین امر، به خصوص وزرای نیرو، از برنامه ریزی برای احداث واحدهای دوم و سوم نیروگاه بوشهر و مذاکرات مربوطه در این خصوص خبر دادند اما در حالی که دولت به روزهای پایانی خود نزدیک می شود در این بخش دستاوردی حاصل نشد.

کم کاری 8 سال گذشته در افزایش ظرفیت برق هسته ای کشور بی تأثیر از برجام هسته ای نبوده و در حالی که در جریان ذوق زدگی دولت از برجام، وزارت نیرو در مذاکرات روزانه خود در سالهای پایانی دولت یازدهم و شروع دولت دوازدهم به دنبال جذب سرمایه گذاران خارجی در زمینه برق حرارتی بود، توسعه انرژی هسته ای با کم توجهی مواجه شد و اگر امروز به جای 1000 مگاوات ظرفیت تولید برق هسته ای کشور، 3000 مگاوات ظرفیت بهره برداری شده در این بخش داشتیم، می توان گفت بخش قابل توجهی از خاموشی های امروز را شاهد نبودیم.

برجام و تعهدات پذیرفته شده از سوی ایران و انتظارات دیکته شده امریکا در قالب این سند همکاری، وقفه ای جبران نشدنی به صنعت برق هسته ای ایران تحمیل کرد و اقدامات دو سال اخیر بخش های از دولت برای احداث واحدهای دوم و سوم نیروگاه اتمی بوشهر، جبران کننده وقفه های برجامی در این بخش مهم و تأثیرگذار نبوده و نیست.

کلیپ مربوط به دو سال پیش است

هسته ای به چه دردی میخوره (رسایی کاری کرد که زیبا کلام با برف چند سال دیگر بعیده بیاد پایین )

علی اکبر صالحی در استودیو نگاه یک شبکه اول سیما افزود(فروردین 1400):

حوزه انرژی هسته‌ای وسیع‌تر از آن چیزی ست که در اذهان عمومی نقش بسته، انرژی هسته‌ای در حوزه‌هایی همچون سلامت، صنعت و کشاورزی فعالیت‌های شایان ذکری دارد، ولی در ظاهر امر اغلب مردم فقط با سانتریفیوژ و غنی سازی آشنا شده اند. او ادامه داد: بخشی از ۱۳۳ دستاوردی که رئیس جمهور امروز در مورد آن سخن گفتند مربوط به سوخت هسته‌ای می‌شود بالای ۵۰% از دستاورد‌های هسته‌ای مربوط به حوزه کشاورزی و سایر حوزه‌ها می‌شود برای مثال می‌توان به برنجی اشاره کرد که به تازگی در اختیار کشاورزان قرار گرفته این برنج بازدهی بالا و مقاومت قابل قبولی در خشکسالی دارد سامانه‌های پرتو دهی که برای استریلیزه کردن و بالا بردن عمر تولیدات کشاورزی می‌توان از سایر دستاورد‌های انرژی هسته‌ای در حوزه کشاورزی نام برد این پرتو دهی می‌تواند برای مدت چند ماه، مانع از فاسد شدن خرما شود. صالحی گفت: سامانه‌های پرتودهی درحال حاضر در شهر‌هایی همچون یزد، بناب آذربایجان شرقی و کهگیلویه و بویراحمد در حال بهره برداریست و برای خراسان شمالی هم در دست راه اندازی داریم. او به وجود سانتریفیوژ خاصی در بخش بانک خون حوزه سلامت اشاره کرد و افزود: این سانتریفیوژ پیشتر قرار بود که از آلمان وارد شود، اما پس از پاس کردن تست‌های فراوان سانتریفیوژ ما موفق به ورود به بانک خون کشور شد. صالحی یکی از لوازم و موارد مورد نیاز در ساخت واکسن کرونا را سانتریفیوژ عنوان کرد و سازمان انرژی اتمی از طریق یکی از شرکت‌های خود توانسته سانتریفیوژ مورد نظر را برای شرکت دارو سازی برکت تامین نماید. او به ساخت و تولید تیتانیوم مورد استفاده در علم پزشکی، برای اولین بار در کشور اشاره و تصریح کرد: در حوزه رادیو دارو‌ها دستاورد‌های خوبی حاصل شده به طوریکه هر سال به تعداد این رادیو دارو‌ها افزوده می‌شود امروز از رادیو دارویی رونمایی شد که اگر قصد وارد کردن آن از خارج کشور را داشته باشیم باید بابت هر دوز از آن ۱۵ هزار یورو پرداخت کنیم این رادیو دارو در درمان پروستات پاسخ‌های مثبتی بهمراه داشته است.

 

 

 

اولین ابرکشتی تفریحی هسته‌ای جهان

ابرکشتی تفریحی Earth 300 به طول 300 متر و ارتفاع 60 متر، از تایتانیک بزرگتر است. این غول لاکچری اولین ابرکشتی تفریحی در جهان است که از راکتور هسته‌ای برای سوخت استفاده می‌کند. طراح آن آیوان سالاز جفرسون، کهنه کار و شماره یک کشتی‌های تفریحی در جهان است. عرشه شیشه‌ای این کشتی با ایده رادیکالی و انقلابی وی طراحی شده است. «آرون اولیویه را» صاحب پروژه با دیدن مالدیو در سال 2015 متوجه شد که مردم جهان دیگر نیاز به سواحل تفریحی ندارند. وی سعی کرد ایده‌ای را خلق کند که متفاوت بوده و ثروتمندان و محققان را گرد هم بیاورد. آنچه پروژه Earth 300 را متفاوت می‌کند، گوی 13 طبقه‌ای {شبیه کره زمین} است که شامل 22 آزمایشگاه پیشرفته در زمینه‌های مختلف علمی،هوش مصنوعی، تغییرات اقلیم،پزشکی، بیولوژیک و … فعالیت خواهند کرد. 160 دانشمند به کمک رایانه‌های کوانتومی در این ابرکشتی داده‌ها را گردآوری و تحلیل خواهند کرد. اما موتور ابرکشتی به نام Molten Salt Reactor انقلابی در صنعت سوخت هسته‌ای است. بیل گیتس با سرمایه گذاری در TerraPower روی این فناوری انقلابی سرمایه گذاری سنگینی کرده است. فناوری راکتورهای نمک مذاب نوید بخش نسل جدید سوخت ایمن برای دستگاه‌های غول پیکری مانند ابرکشتی Earth 300 است.

این خودروی عجیب با انرژی هسته ای کار می‌کند

شرکت کادیلاک ۱۲ سال پیش طرح ساخت خودرو مفهومی را ارائه داد که نیروی آن را سوخت هسته‌ای تامین می‌کرد. خودرو این خودروی عجیب با انرژی هسته ای کار می‌کند + تصاویر خودروسازان طی چندین سال گذشته ایده‌های متفاوت خود را در غالب خودروهای مفهومی در نمایشگاه‌ها و رویدادهای خودرویی به نمایش گذاشتند، اما یکی از عجیب‌ترین آن‌ها طرحی بود که شرکت کادیلاک در سال ۲۰۰۹ میلادی ارائه داد. یک خودرو مفهومی به نام "WTF" که سوخت آن به وسیله یک عنصر رادیواکتیو با تشعشعات پایین یعنی "توریوم" تامین می‌شد. این خودرو قادر بود تا ۱۰۰ سال بدون نیاز به هر گونه سوخت‌گیری راه برود. این عنصر با عدد اتمی ۹۰، یکی از متراکم‌ترین عناصر جدول مندلیف است که در صنعت هواپیماسازی برای افزایش مقاومت آن‌ها به کار می‌رود و قادر به تولید گرمای بسیار زیادی است. بنا بود تا تنها ۸ گرم از این عنصر در این خودرو برای تولید انرژی استفاده شود. انرژی ناشی از واکنش‌های هسته‌ای توریوم باتری این خودرو را شارژ می‌کرد و به این ترتیب راننده برای ۱۰۰ سال یا در واقع تا آخر عمر خود نیاز به هیچ گونه سوخت گیری نداشت. طراحان خودرو بخش مربوط به راکتور هسته‌ای این خودرو را به دلایل ایمنی، در قسمت عقب طراحی کرده بودند. این در حالی بود که طراحان از پاسخ به هر سوالی مربوط و تصادف این خودرو و خطرات ناشی از آن سر باز زده بودند. کادیلاکwtf۳ اگر این پروژه به درستی و بدون ایراد اجرا می‌شد و صنعت خودروسازی به سوی پیشرانه‌های رادیواکتیو پیش می‌رفت، شاید میلیون‌ها و حتی میلیاردها بشکه نفت در سراسر جهان خرج مصارف دیگری می‌شد و آلودگی هوا کاهش بسیار چشمگیری می‌داشت. هنور هم مشخص نیست که آیا این پروژه در حد یک جک بود ی این که سازندگان قصد ساخت این خودرو را داشتند و به دلایل مشخصی این پروژه مختومه اعلام شد. دانشمندان هسته ای بر این نکته تأکید کرده اند که منابع اورانیوم تا ۵میلیون سال آینده انرژی مورد نیاز بشر را تأمین می کند.

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

غرب بدون روتوش

انتخابات

موضوع سوم

موضوع چهارم